Maritime utfordringer

Undertegnede er ekte landkrabbe fra østlandet. Skjønt, landkrabbestatusen kan trekkes litt i tvil etter 15 år med Sjøkua (21' Myra plast-snekke med Marna motor, en båt på min egen alder) på Oslofjorden.

Det var derfor uten tydelige tegn til bekymring at jeg i sommer tok sjansen på å gå til anskaffelse av enda en båt - en brukt 15' daycruiser (heter det visst) av typen Skibsplast 460TS.

Dette er jo en helt annen verden enn gamle Sjøkua - båten kan gå fortere enn 5 knop (vannski fulgte med!), utenbordsmotor og fraktes/lagres praktisk på egen henger. Kjempefint!

Trangen til å bruke tid på vedlikehold av båt er minimal - og håpet om at nyanskaffelsen ikke skulle kreve mer innsats enn gamle Sjøkua var tilsvarende stort. Og det stemmer trolig ganske bra for båtens del - men så var det det med denne kjempepraktiske hengeren da ...

Båten var ikke engang på vannet før det ble oppdaget at lysene på hengeren var veldig feilkoblet, og det ene støpselet nokså morkent. Dette grenser inntil min kompetanse, og etter en titt på koblingsskjema hos Norsk Tilhenger Senter og Valeryd AB ble det ganske fort orden på lysene.

Etter at båten var satt på vannet (heldigvis ikke før) kom neste overraskelse. Hjullageret på venstre side var gått! Etter gode råd fra mekkekyndige blant familie og venner, innkjøp av diverse nye verktøy og kontakt med produsenten Busterud Tilhengerfabrikk og Tilhengerservice var fastrustede bremser fjernet på begge sider (hengeren er fortsatt reglementert, men maks 60 km/t) og hjullager byttet. Dette tok mye lenger tid enn det høres ut som - men siden det allerede virker som også høyre hjul går litt tregt, er det sikkert nyttig å ha vært gjennom det...

Når hengern endelig var på stell var det på høy tid å ta opp båten for vinteren. Det gikk merkelig nok ganske bra - helt til jeg innså at vinterstell av påhengsmotor (Evinrude 60TL) også var ukjent territorium. På ny var Google (1, 2) og gode venner kjekt å ha. Etter at tips om spyledyse/spylemuffe ble mottatt ble det etterhvert fart i sakene. Da gikk det greit å få kjørt motoren i ferskvann en stund, nå er den innsatt med lagringsolje, fett - og i morgen sjekkes olja i undervannshuset.

Også er forhåpentlig alt klart for sommeren 2010!